FAQ

Hier maakten we een overzicht van veelgestelde vragen over Glinsterhulp.
Staat het antwoord op een vraag waar jij mee zit er niet tussen?
Neem dan even contact met ons op, we helpen je met alle plezier verder!

Wat is Glinsterhulp?

Glinsterhulp is een online platform van het Berrefonds. Deze warme vzw zorgt al sinds 2009 voor gezinnen na het verlies van een baby of opgroeiend kind. Je kent het Berrefonds misschien van de kleine en grote Koesterkoffers die vol materiaal en inspiratie zitten om de laatste tastbare herinneringen te maken. Of van het Koesterhuis, een warme opvangplek voor iedereen die te maken krijgt met het verlies van een kind.

Glinsterhulp is een nieuw gratis aanbod van het Berrefonds. Het is een online tool om op een eenvoudige, gratis manier in contact te komen met lotgenoten. Want hoewel elk verlies en elk verhaal uniek is, kan het heel herkenbaar zijn om je verhaal en je vragen te delen met een lotgenoot.

Wie zijn de Glinsterhulpen?

Onze Glinsterhulpen zijn vrijwilligers. Ze hebben allemaal een eigen persoonlijke verlieservaring. Je kan op hun profiel meer lezen over hun verhaal zodat je kan inschatten of jullie zouden ‘matchen’.

Elke Glinsterhulp wordt zorgvuldig gescreend door het Berrefonds en krijgt een vorming op maat.

Wat mag ik van een Glinsterhulp verwachten?

Je kan een eerste berichtje sturen via dit platform en mag dan een antwoord verwachten binnen de 48 uur. Dat hebben we met onze Glinsterhulpen afgesproken en ze doen hun uiterste best om die termijn te respecteren. Je mag van je Glinsterhulp erkenning en herkenning verwachten, eerlijke antwoorden op je vragen en tips & tricks vanuit hun eigen ervaring. Glinsterhulpen zijn ervaringsdeskundigen. Het zijn geen therapeuten, coaches of professionele zorgverleners.

Wie kan er beroep doen op een Glinsterhulp?

Als je van ver of dichtbij te maken kreeg met het verlies van een baby of kind ben je van harte welkom bij Glinsterhulp. Dit platform is beschikbaar voor ouders, grootouders, tantes, nonkels, broers en zussen. Maar natuurlijk ook voor vrienden, leerkrachten of andere ‘framily’ die een luisterend oor kunnen gebruiken.

Het maakt ook helemaal niet uit wanneer je te maken kreeg met verlies. Dat kan recent zijn of al een hele tijd geleden. Niemand kan beter aanvoelen of je nood hebt aan een hartverwarmende babbel en contact met lotgenoten dan jijzelf.

Mag ik met meerdere Glinsterhulpen tegelijk contact opnemen?

Absoluut. Elk verhaal is uniek, elk verlies is anders. Dus het is perfect mogelijk dat je stukjes van je eigen verhaal zal herkennen bij verschillende Glinsterhulpen. Je mag dus zeker met verschillende Glinsterhulpen tegelijk praten. Elk gesprek is wel 1-op-1, het is niet mogelijk om binnen dit platform groepsgesprekken op te starten. We vinden die persoonlijke aanpak net heel belangrijk zodat iedereen zich altijd veilig voelt.

Waarom is het nodig om een profiel aan te maken?

Dit heeft alles te maken met de veiligheid. Die van jou en die van onze Glinsterhulpen. Een profiel is nodig om zeker te zijn dat alleen echte mensen met echte noden actief zijn op Glinsterhulp. Daarom vragen we je om een gratis en eenvoudig profiel aan te maken voordat je kan beginnen chatten met een Glinsterhulp.

Is mijn profiel zichtbaar voor anderen?

Neen.
Enkel de profielen van de Glinsterhulpen zijn zichtbaar en vindbaar op het platform. Als gebruiker van Glinsterhulp ben je ‘onzichtbaar’ tot op het moment dat je zelf contact opneemt met een Glinsterhulp. Hij of zij kan jouw profiel dan bekijken. Gebruikers van het platform zijn niet zichtbaar voor elkaar.

Je profiel is bijvoorbeeld ook onvindbaar voor zoekmachines zoals Google. Dat vinden we heel belangrijk om jouw privacy te garanderen. Je deelt in een persoonlijk chatgesprek met een Glinsterhulp alleen datgene wat je echt zelf wilt delen.

Kan iemand anders het gesprek lezen behalve ikzelf en de betrokken Glinsterhulp?

Een gesprek tussen jou en een Glinsterhulp is persoonlijk. Er leest dus zeker niemand mee. Twee vaste collega’s van het Berrefonds hebben in principe wel toegang tot alle gesprekken. Maar zij hebben het allergrootste respect voor jullie privacy en zullen alleen heel concrete berichten lezen wanneer één van jullie beiden een probleem signaleert. Dit is dus louter een extra veiligheid om jullie te kunnen bijstaan mocht er onverhoopt een probleem in jullie communicatie ontstaan.

Het Berrefonds bouwde de afgelopen jaren heel wat ervaring op met lotgenotencontact en we weten als geen ander dat dit heel krachtig, verbindend en hoopgevend kan zijn. Het is en blijft echter ook heel gevoelige communicatie tussen twee mensen met een enorm verdriet, dus we vinden het belangrijk dat we jullie kunnen bijstaan mocht er een probleem of een miscommunicatie ontstaan.

Wat als een Glinsterhulp niet reageert op mijn bericht?

Elke Glinsterhulp is een vrijwilliger. Een warme vrijwilliger die zich kandidaat heeft gesteld om te luisteren, te troosten, te (h)erkennen en te inspireren. De afspraak is dat je normaal gezien binnen de 48u een antwoord krijgt op je bericht.

In het profiel van elke Glinsterhulp kan je zien of iemand op ‘even niet beschikbaar’ staat. Dat kan zijn door een vakantie, een teveel aan gesprekken, een heel drukke periode,… We vragen om die meldingen zeker te respecteren.

Krijg je geen reactie binnen de 48u? Dan mag je dit altijd even melden, dan kijken we even mee en contacteren we de betrokken Glinsterhulp om samen te bekijken of er een (technisch) probleem is.

Wat als een gesprek moeilijk loopt?

Lotgenotencontact is niet altijd eenvoudig.
Je zal ervaren dat het soms echt voelt als ‘thuiskomen’ en dat je aan een half woord genoeg hebt om elkaar echt te begrijpen. Maar natuurlijk is dat niet altijd zo. Soms loopt het wat moeilijker of ervaar je dat jullie toch heel verschillend zijn. Dat is niet erg. Wees altijd eerlijk en benoem wat er voor jou moeilijk is. Misschien loopt het daarna veel vlotter en kunnen jullie verder een bijzondere band opbouwen als lotgenoten. Misschien niet en scheiden jullie wegen, ook dat is geen probleem.

Ervaar je in een gesprek dat er dingen gezegd worden door de andere die over jouw persoonlijke grenzen gaan? Dan mag je zeker even contact opnemen via dit formulier of via e-mail, dan zoeken we graag mee naar een oplossing.

Wat als ik geen Glinsterhulp kan vinden die ‘matcht’ met mijn verhaal?

De screening en opleiding van Glinsterhulpen is voor het Berrefonds een intens en mooi traject. We willen voor iedereen voldoende tijd maken en iedereen de ondersteuning bieden die hij of zij nodig heeft. Daarom zijn we gestart met een kleine groep.

Kan je niemand vinden waar je (een stukje van) jouw verhaal in (h)erkent? Dat is goed mogelijk. Contacteer ons dan even. Wij organiseren binnen het Berrefonds al sinds 2009 lotgenotencontact en misschien kennen we wel een ander gezin dat mogelijk heel goed bij jullie persoonlijke verhaal past. We doen dan ons uiterste best om hen te contacteren en jullie te ‘matchen’.

Dankzij jullie input weten we ook beter welke verhalen van Glinsterhulpen nog ontbreken op ons platform en waar we eerst op moeten inzetten bij een uitbreiding.

Mag ik ook buiten dit platform afspreken met mijn Glinsterhulp?

De eerste contacten verlopen sowieso via de veilige omgeving van dit platform. Als jullie – meestal pas na een tijdje – beiden comfortabel zijn om meer contactgegevens uit te wisselen en/of af te spreken voor een ontmoeting dan mag dat uiteraard. We vragen wel uitdrukkelijk om elkaars grenzen hierin te respecteren.

Hoe stel ik me kandidaat als vrijwilliger voor Glinsterhulp?

Fijn dat je interesse hebt om een Glinsterhulp te worden. Lees hier alles over de selectieprocedure en de bijhorende opleiding.

Ik ben dankbaar dat Glinsterhulp bestaat. Kan ik jullie steunen?

Ja! Dat zouden we zelfs heel erg fijn vinden.

Het Berrefonds is een vzw die voor haar werking volledig afhankelijk is van giften. Dat is vaak heel moeilijk en het is elk jaar onzeker of we kunnen blijven bestaan en al onze gratis dienstverlening, zoals dit platform, kunnen blijven aanbieden.

Op deze pagina kan je een overzicht vinden van alle manieren waarop je het Berrefonds kan steunen.